سرخط خبرها

ویدئو | عنکبوت مقدس، فیلمی که مذهب را نشانه گرفته است

ماجرای واقعی سعید حنایی، قاتل عنکبوتی چه بود و علی عباسی کارگردان فیلم «عنکبوت مقدس» به دنبال چه برداشتی از این پرونده جنایی است؟
  • کد خبر: ۱۱۱۳۹۳
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷
  • ۹

به گزارش شهرآرانیوز، خرداد ۱۴۰۱ برای نخستین بار در تاریخ جشنواره کن از سال ۱۹۴۶ تا امروز، یک بازیگر زن ایرانی، نخل طلایی بهترین بازیگر را به دست آورد. خبری که می‌توانست غرورانگیز و شادی آفرین باشد، اما توجه به ویژگی‌های فیلم مورد نظر و تصویری که از ایران و ایرانیان می‌سازد افتخار به آن را با تردید جدی همراه می‌کند.

تعداد بازدید : 9285

فیلم عنکبوت مقدس که جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد توسط علی عباسی کارگردان ایرانی - دانمارکی با الهام از یک ماجرای واقعی ساخته شده است. قتل‌های سریالی در شهر مشهد حدفاصل تابستان ۱۳۷۹ تا مرداد ۱۳۸۰ که نام قاتل عنکبوتی را بر سر زبان‌ها انداخت.

فیلمساز ترجیح می‌دهد پای مذهب را در شخصیت‌پردازی ضدقهرمان‌اش وسط بکشد تا عنکبوت مقدس بیش از آنکه فیلمی جنایی درباره شخصیت قاتل زنجیره‌ای و انگیزه‌های روانی‌اش و چگونگی کشف آن توسط پلیس باشد، اثری می‌شود درباره تیپ ایرانیِ مسلمان که از نظر او قهرا و الزاما، ضد اجتماع، زن ستیز و آدمکش هم هست و اختلالات شخصیتی که در همه جای دنیا انگیزه رفتار‌های آنارشیستی و فراوانی‌اش در غرب ییش از ایران است در یک قضاوت نژادپرستانه و انگیزه‌های مذهبی و باور‌های اعتقادی ایرانیان نسبت داده می‌شود.

همانی که همچون عنکبوت با مرکزیت حرم مطهر رضوی در شهر مقدس مشهد، جامعه را در تار‌های خود گرفتار ساخته است. به عبارت دیگر فیلم نه داستان سعید حنایی که ماجرای زن ستیزی در ایران است که از نظر عباسی هم سیستماتیک و ژنتیک است و هم توسط باور‌های دینی پشتیبانی و تئوریزه می‌شود.

او برای این منظور بر خلاف حقیقت ماجرا، شخصیت زن خبرنگاری را به قصه اضافه می‌کند تا غیر از تمیهدات ژانری، دایره خشونت علیه زنان ایرانی گسترده‌تر کند و برای ایفای این نقش هم به سراغ کسی می‌رود که در دهه هشتاد به خاطر بازی در سریال‌های تلویزیونی به شهرت رسیده، اما به علت انتشار فیلم خصوصی‌اش توسط یکی از همکاران‌اش و در عین امکان زندگی و فعالیت در ایران، به فرانسه مهاجرت کرد.

نه انتشار آن فیلم در میانه دهه هشتاد شمسی توسط مذهبیون جامعه ایرانی انجام شد و نه خانم امیرابراهیمی هدف تهدید عمومی یا متحمل توبیخ رسمی قرار گرفت.

اما او که پس از سکوتی ۱۰ ساله حالا به عنوان هنرمند در تبعید و شخصی آسیب دیده از حاکمیت ایران معرفی می‌شود ضمن مشارکت در چند پروژه نازل و سخیف برای بازی در چنین نقشی انتخاب می‌شود. پرسش‌های بسیاری درباره ابعاد پروژه جدید کن که به تعبیر ژان لوک گدار، فیلمساز شهیر فرانسوی همچون یک سلاح تبلیغاتی در جنگ عمل می‌کند وجود دارد که تا زمان نمایش عمومی عنکبوت مقدس، بدون پاسخ خواهد ماند. آن هم در روزگاری که ساحلی کن که زمانی مدعی هنری‌ترین فستیوال سینمایی دنیا بود به قرارگاه سلبریتی‌های آمریکایی تبدیل شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
سارا بهبهانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
0
0
به نظر من مسولین باید از همان اول از نمایش فیلم سینمایی عنکبوت ساخته ابراهیم ایرج زاد پیشگیری میکردند زیرا فیلم عنکبوت هم ایرانیان رابه دو دسته تقسیم کرده عده ای از مردم فاسد وبی بندو بار ودر مقابل افرادی متحجر وخشکه مذهب چرا مسولین سکوت کردند واجازه اکران این فیلم موهن وضد مذهب راحتی درشهر مقدس مشهد دادندوحالا از افراد بیگانه که از اول دشمن دین وغیرت اسلامی بودند چه انتظاری میتوان داشت بیاییم از مسولین بی مسولیت خودمان گله کنیم از ماست که بر ماست.
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
0
0
چرا فقط این فیلم را از یک بعد نقد میکنیم، مگر نه سالها پیام دین از سیاست جدا نیست سر میدیم، پس الانم هم توهین و بی احترامی را نقد و توبیخ کنیم هم پیامی که فیلم داشت را بررسی کنیم، تا انصاف را اقلا رعایت کنیم
سرباز ایران
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
1
1
هرکه با آل علی در افتاد ور افتاد . عاقبتشان را خواهیم دید . یا امام رضا ع
***
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
2
خداودین خداراهیچکس درهیچ جای دنیانمی تواندنشانه بگیرد،چون تیرکمانه کرده وبسوی خودشان برمیگردد.مگراینهمه توهین به ادیان دیگرمیشود،کسی اهمیت میدهد؟سنگ بدگوهراگرکاسه زرین بشکست قیمت سنگ نیفزایدوزرکم نشود زمان مااین درس دبستان بود.حال اگربرخی اهانتهابه بعضی افرادبرمیخورد مشکل رادرخودجستجوکنند. انشااله که مصداق آن صحبتهانباشند.
کمال
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
2
0
بدفهمی از دین و مذهب وجود داره و اثراتش رو دیدیم
به جای پاک کردن صورت مساله و نقد فیلمی که ندیدیدم، واقع بین باشیم و بپذیریم
دختر تهرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
0
1
ای کاش فیلم سه دهه پیش حمله صرب ها به مسلمانان بوسنی زیر سایه بین الملل را هم بسازند؟از حق بگویند! بدون بزرگنمایی… صرب ها به کمک سازمان بین الملل به مردم بی گناه مسلمان سربرنیتسا حمله کردند و در یک روز هشت هزار کودک و مرد مسلمان را با دستان بسته و چشمان بسته به قتل رساندند به جرم مسلمان بودن؟! و به بیست و یک هزار زن مسلمان در چند روز تجاوز کردند!!! و جنایت و دریای خونی که به راه انداختند که بعد از بیست سال هیچ سربازی محکوم نشد و با یک معذرت خواهی و بازداشت یک فرمانده سابق صرب ها! به حبس ابد!(مخاف کشته شدنش بودند) آن هم وقتی که می خواست بازنشسته بشود صورت گرفت؟! و این فرمانده الان در بهترین هتل زندان دوران بازنشستگی خود را می گذراند…؟؟؟ باز هم دم ایران گرم که حنانی قاتل را اعدام کرد متاسفانه درد این است کسانی که خود وحشی هستند ما را وحشی می دانند؟ نام فیلم که گفتم بسازند (عنکبوت خونخوار) جان هشت هزار نفر را گرفت و به بیست و یک هزار زن تجاوز کرد_چرا نمی سازند انگار یک نژادپرست صربستانی درون همه اروپایی ها هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
1
1
اول واخرحرفای شماهااینه که هرچی میگین به مذهب واستقلال انقلاب واردنشین اول واخرخواست مردم هم جدایی دین ازحکومته تمام حالاتوهی برویک دوسه برنامه درست کن
رضا زندی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
0
0
باید اول فیلم را ببینم
ناشناس
Canada
۰۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
0
0
مبارک خودتان پوپولیست ها
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->